Nehéz éve volt a nagy magyar autógyáraknak tavaly: a győri Audi utoljára 2009-ben gyártott a tavalyinál kevesebb motort, míg a kecskeméti Mercedes-Benz az elmúlt évtized második legalacsonyabb gyártási volumenét produkálta, a Magyar Suzuki autógyártása pedig a 2021-es évet leszámítva két évtizedes mélypontra csökkent. A gyártási teljesítmény visszaesése tükrözi a hazai gyárak legfontosabb piacának számító európai autópiac megtorpanását, a romló gazdasági környezetet, valamint az iparági átalakulást övező kihívásokat. Ugyanakkor nemcsak ezek magyarázzák a hazai gyárak teljesítményének romlását, egyedi sztorik is állnak a háttérben. Most, hogy a mai napon a Magyar Suzuki eredményeit is publikálták, megnéztük, hogyan teljesítettek tavaly a legnagyobb hazai autógyárak.
Elon Musk és Donald Trump viszonya látványosan megromlott, a korábban szövetségesként működő tech-milliárdos és az amerikai elnök nyilvánosan esett egymásnak, a vita középpontjában pedig az elektromosautó-támogatások kivezetését is tartalmazó költségvetési törvényjavaslat állt. A szócsata heves árfolyamesést hozott a Teslánál, de a por leültével a befektetők inkább lehetőséget láttak a botrányban, hiszen hamar elkezdték venni a megütött részvényeket. Ma Elon Musk már megbánását fejezte ki az X-en, amivel elindulhat a békülés a két fél között. Közben a Tesla árfolyama már feljebb nyithat, mint ahol története legnagyobb zuhanása előtt állt.
A Samsung SDI átadta a valaha volt egyik legnagyobb kutatás-fejlesztési beruházást Magyarországon, ami jól mutatja, hogy a keleti nyitás stratégiája egészen új dimenzióba lépett mostanra - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Gödön.
Alaposan megszenvedte a Tesla árfolyama, mikor múlt héten Donald Trump és Elon Musk nyilvános vitába keveredett, ami végül komoly vádaskodásba és fenyegetőzésbe torkollott. A Tesla árfolyama több mint 14 százalékot esett, a cég piaci kapitalizációja 150 milliárd dollárral csökkent, Musk vagyona pedig 34 milliárd dollárral esett vissza - mindez egy nap alatt. A befektetők magatartásából viszont egyáltalán nem pánikhangulat látható, sőt, nagyon úgy tűnik, hogy kiváló vételi lehetőséget láttak az esésben. Ennek ékes példája, hogy a részvényt követő tőkeáttételes ETF története legnagyobb tőkebeáramlását tapasztalta a szópárbaj másnapján, ami arra utal, hogy a befektetők még extra kockázatot is hajlandók vállalni, bízva a részvény visszapattanásában. Spoiler alert: eddig bejött.
Meghaladta a hétezret a vállalati e-autó programban beérkezett igénylések száma. A pályázók mintegy felének már ki is fizették a 30 milliárd forintos keretösszeg több mint felét – olvasható az Energiaügyi Minisztérium (EM) hétfői közleményében. A kormányzati ösztönzésnek köszönhetően 8000 tiszta és csendes gépkocsival, köztük 1700 kisteherautóval bővült a hazai klímabarát állomány.
Az elektromos autók térnyerésének köszönhetően az akkumulátorok iránti globális kereslet jelentős ütemben növekszik, 2024-ben elérte a történelmi 1 Terawattórát. Ez az iparág fejlődésének fordulópontját jelzi: ma már egyetlen hét alatt több akkumulátorra van szükség, mint egy évtizeddel ezelőtt egy teljes évben. A növekedés motorját továbbra is az elektromos autók jelentik, de az ellátási láncok, technológiai trendek és geopolitikai viszonyok is egyre nagyobb hatással vannak a szektor jövőjére. Az IEA részletes elemzést publikált arról, hogyan alakult a kereslet földrajzilag és technológiailag, milyen ártrendek formálják a gyártást, milyen szerep jut az újrahasznosításnak, és milyen kihívásokkal néz szembe az iparág a következő években.
A kínai autóipar vezető szerepet tölt be a nemzetközi kereskedelemben, és már belföldi eladásai is meghaladják a világ többi részének termelési kapacitását. Miközben Európa hivatalosan elkötelezett a zöldátmenet mellett, az Egyesült Államokkal versengve fektet be az elektromos autógyártásba. Mindezt úgy, hogy továbbra is kérdéses, milyen kereskedelmi kapcsolat alakulhat ki Kínával. Bár a nemzetközi környezet alakulása több forgatókönyv szerint is elképzelhető, bizonyos alapvető tényezőket figyelembe véve jól látható, hogy az uniós tagállamoknak milyen stratégiai lépésekre lenne szükségük.
A globális autóipari beszállítói láncon kezd végigfutni, hogy Kína több ritkaföldfémre exportkorlátozást vezetett be. A héten különböző iparági csoportok jelezték, hogy már gyártósorokat kellett leállítani az autóiparban széles körben használt nyersanyagok hiánya miatt. Ezeket a ritkaföldfémeket használják például az ablaktörlőket mozgató, vagy a biztonságiöveket behúzó elektromotorokban, így a teljes termék elkészültéhez elengedhetetlenek. Mivel a világ ritkaföldfém-termelése szinte teljes egészében Kína kezében van, egy nagyon veszélyes geopolitikai fegyverről (és valószínűleg tárgyalási eszközről) van szó, amit a kereskedelmi háború során kérdés nélkül be is vetettek.
A vállalati e-autó program jótékony hatásának is köszönhetően jelentősen nőtt az elektromos járművek száma Magyarországon, ami viszont egyre nagyobb nyomást helyez a töltési infrastruktúrára - de itt van már a felmentő sereg.
Európában is kiépítené villámtöltő-hálózatát a BYD, amivel akár 15 perc alatt 80 százalékos töltöttséget ígér a kínai elektromosautó-gyártó – írja az autopro.hu.
Donald Trump neve szerepel az Epstein-aktákban - állítja Elon Musk, aki éles szóváltásba került ma az amerikai elnökkel annak ellenére, hogy néhány hónapja még az egyik legközelebbi szövetségese volt.
Donald Trump ma őrültnek nevezte Elon Muskot, és belengette, hogy meg kéne vonni az állami megrendeléseket a milliárdos cégeitől. Közben Elon Musk arról posztolt, hogy Trump nélküle elvesztette volna a választást, és hogy Donald Trump neve szerepel az Epstein-aktákban. A szópárbaj közepette a Tesla árfolyama közel 15 százalékot zuhant.
A kínai hatóságok a héten Pekingbe rendelték a legnagyobb elektromos autógyártók vezetőit, hogy megfékezzék a hosszú ideje tartó árháborút, amely egyre fenntarthatatlanabbá válik az iparágban - írta meg a Bloomberg.
Tűz ütött ki egy több mint háromezer autót - köztük 800 elektromos járművet - szállító teherhajón Alaszka partjainál. A libériai zászló alatt közlekedő Morning Midas legénysége kénytelen volt elhagyni a hajót, miután nem tudták megfékezni a lángokat - közölte szerdán a hajót üzemeltető Zodiac Maritime cég - közölte az MTI. Az X-en megosztott felvételeken látszik, hogy a hatalmas monstrum sűrű füstöt eregetve lángol a tengeren.
A Nissan vezérigazgatója, Ivan Espinosa szerint a vállalat rövid távú célja a belső problémák megoldása, miközben jelentős átszervezési folyamatot hajtanak végre a stabil működés helyreállítása érdekében - jelentette a CNBC.
Az elektromos autók és az akkumulátorok iránti stagnáló európai kereslet a magyarországi akkumulátorgyártók eredményeiben is megmutatkozik: mind a Samsung SDI, mind az SK On Hungary nehéz évet zárt 2024-ben. A gödi Samsung SDI árbevétele a negyedével csökkent, és több tíz millió eurós veszteséget könyvelt el, míg az SK On Hungary-nél a nyereségesség romlott. Mindkét vállalatot sújtották a csökkenő exportbevételek, a magas költségek és a kínai gyártók árversenye. Az iparági nehézségek a magyar gazdaság egészére is hatással vannak, hiszen az akkumulátoripar kulcsfontosságú exportágazatnak számít.
Összehívta nemzetbiztonsági csapatát a műveleti központban az amerikai elnök.
404 közelében az euró.
A közel-keleti konfliktusra figyel a piac.
Egyre inkább háttérbe szorul a dollár.
Már nem kizárt már az USA bevonódása az Irán elleni háborúba.
A légzsákokkal van probléma.
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Szalóki Katalinnal, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójával beszélgettünk.
A válasz nem az, amit elsőre gondolnánk!